Zoals beloofd: een verslag van onze reis met de Renault Zoé autodeelwagen van Partago van Gent (BE) naar Crans-Montana (CH) en terug.

Elektrisch op reis

Enkele maanden terug besloten we om onze eigen, weinig gebruikte wagen te verkopen en over te stappen op autodelen. We waren al snel gecharmeerd door Partago, een Gentse coöperatieve die aan elektrisch autodelen doet.

En toen besloot die goede vriendin in Zwitserland te trouwen… Even overwogen we om via de trein te reizen, maar dit bleek niet zo evident. Gelukkig kregen we van Partago de kans om met één van hun deelauto’s op reis te gaan. Net zoals de trein niet altijd even evident voor lange afstanden, maar zeker een even groot avontuur. De elektrische auto… altijd een beetje reizen. En dat is wat we willen doen!

 

Trip voorbereiden = laadpalen zoeken met ChargeMap

Aangezien de wagen (Renaul Zoé Z.E.40 Q90) maar een beperkt bereik heeft aan snelwegtempo van grosso-modo 180km (NEDC 400km, in stadsomgeving ongeveer 270km reëel), is het belangrijk om je route goed in te delen op basis van de aanwezigheid van (snel)laadpalen. Zeker als je op één dag grote afstanden wil afleggen zijn die snellaadpalen (+43kW) essentieel. Tijdens de voorbereiding raadpleegden we tal van app’s en websites (onder andere oplaadpalen.nl, Newmotion, Nextcharge en Plugsurfing). De meest betrouwbare en nuttige app bleek al snel ChargeMap te zijn. Deze app heeft een brede gebruikersbasis die gretig foto’s en reviews opladen, zodat je een beter beeld krijgt van de betrouwbaarheid en locatie van de laadpaal (ga op een grote, volle parking maar eens op zoek naar die ene laadpaal).

Omdat we op de eerste dag van onze reis deze app nog niet gebruikten, verloren we heel wat tijd met zoeken naar (soms onvindbare) laadpalen en kregen we twee keer te maken met een slecht werkende laadpaal. Gelukkig werden we tijdens de rest van onze reis niet meer met dergelijke laadproblemen geconfronteerd. En dat is toch cruciaal om vlot de doorreis te kunnen maken. Je focust dus best op snellaadpalen, al betekent dit dat je steeds andere betaalsystemen moet gebruiken (SMS, Paypall, creditcard, pre-paidlaadpassen). Weinig gebruiksvriendelijk, maar het lijkt wachten op initiatieven van Europa om hier enige lijn in te trekken. Wat dan weer wel gebruiksvriendelijk was, zijn de gratis laadpalen. Gewoon inpluggen en het laden begint!

Op onderstaande kaartjes vind je al onze tussenstops (rood = niet gepland/probleem). Als je ze aanklikt krijg je soms nog wat extra info.

3 grootste frustraties

1: onvoldoende snelladers langs autostrades
+ gebrek aan back-ups

Slechts weinig tankstations of ‘aire’s’ langsheen de snelwegen zijn uitgerust met (snel)laadpalen. Diegene die er wel één hebben zijn te herkennen aan het symbool ‘EV’ (tenminste toch in Zwitserland). Dit betekent dus dat je vaak van de snelweg af moet om ergens op een industrieterrein of in een stadskern te gaan opladen. Uiteraard zoek je naar die laadpalen die het dichts bij de autostrade liggen, maar dat kan niet overal even vlot. In de regio rond Luxemburg is dat bijvoorbeeld niet evident. Bovendien wil je toch steeds dat er één of meerdere laadpalen in de buurt liggen, als back-up voor het geval een laadpaal niet werkt of bezet zou zijn. Gelukkig hebben we nooit de pech gehad dat er iemand aan het laden was, maar wat extra redundantie zou helpen voor het gemoed…

2: laadpassen-mania

We hadden ter voorbereiding laadpassen van NewMotion en Plugsurfing aangeschaft (naast de BlueCorner kaart die we konden gebruiken), maar helaas… Ieder land/regio heeft zo zijn eigen aanbieders met eigen laadpassen. Bij de meeste kun je wel uit de voeten met sms-activatie, maar bij anderen moet je ergens een winkeltje binnen om een laadkaart aan te kopen. Een internationale pas, of uitwisseling van gegevens via een soort van roaming zou handig zijn zodat je overal met je eigen laadpas kan laden. Of waarom niet gewoon rechtstreeks met je bankkaart aan de laadpaal? Hier is echt nog wel (internationaal) werk aan de winkel.

3: niet-overdekte laadpalen

Het lijkt misschien niet zo dramatisch, tot de regen met bakken uit de lucht valt en je in die regen de kabel moet inpluggen en het aanmeldings- en betalingsproces door moet (zoals uit punt 2 hierboven blijkt, loopt dit niet altijd van een leien dakje). Vooral de tegenstelling met fossiele tankinfrastructuur is hier markant. Ooit al eens staan tanken in de gietende regen: dacht het niet…

3 grootste opstekers:

1: Frankrijk: (gratis) snelladen aan grote supermarkten

Lidl, Auchan, Intermarché, Leclerc… bieden allemaal snellaadpalen aan bij hun grote filialen, waarvan verschillende nog gratis ook! Extra handig is dat je intussen je lunch kan kopen. Op die manier hebben we de meeste oplaadbeurten tijdens eet- of koffiepauze’s kunnen houden en hadden we nooit het gevoel dat we enkel en alleen om te laden moesten stoppen. Verveling was er niet bij en de extra boeken die we hadden meegenomen zijn ongelezen gebleven.

2: Zwitserland: veel (snel)laadinfrastructuur in parkings en langsheen snelwegen

Over het algemeen ging het opladen heel vlot in Zwitserland. Zelfs in (weliswaar toeristische) bergdorpen vonden we gemakkelijk verschillende en vaak gratis laadpalen.

3: Reizen wordt terug onderweg zijn

Met een elektrische auto kom je al eens op plaatsen waar je anders aan 120km/u aan voorbij zou zoeven. Omdat er (op sommige routes) nog niet al te veel laadpalen langsheen de snelwegen zijn, dien je deze wat verder te gaan zoeken. En op die manier kom je soms op leuke of interessante plaatsen terecht. Zo ontdekten we onder meer een charmant terras onder majestueuze platanen in Saarbrücken en een mooi brutalistisch kerkje in Martigny. Elektrisch reizen is een vorm van slow-travelling, en dat weten we wel te appreciëren.

 

 

Zouden we dit opnieuw doen? Ja, dat denken we wel. We weten nu beter waar op te letten en bovendien zullen er steeds meer snellaadpalen bijkomen. Zouden we erom treuren als de range en oplaadsnelheid van betaalbare elektrische wagens nog verder zouden verbeteren: waarschijnlijk niet 😉

Maar, een elektrische auto blijft uiteraard een auto en draagt dus evenzeer bij aan bijvoorbeeld de fileproblematiek. Vandaar onze keuze om in het dagelijks leven aan autodelen te doen en zoveel mogelijk voor andere mobiliteitsvormen te opteren. Idealiter zou een volgende reis er als volgt uit zien: met de trein naar een bestemming reizen (en ondertussen een boek lezen, dagdromen en genieten van de landschappen ipv geconcentreerd op de weg te moeten letten) en vervolgens ter plaatse (eventueel) een elektrische wagen huren.

Take-aways voor diegenen die ook een trip willen plannen:

  1. Snelladers (+43kW) zijn essentieel om lange afstanden af te leggen: deel je route zoveel mogelijk in gebaseerd op hun locaties.
  2. Reken op tussenstops om de 150-170km (dan heb je nog altijd een reserve van ongeveer 40km moest de laadpaal het niet doen)
  3. ChargeMap is naar onze ervaring de meest volledige en interessante app om laadpalen te vinden door de brede gebruikersgroep en de nuttige informatie over eventuele defecten (let op: Zwitserland zit niet in de Europese roaming voor je dataverbruik!).
  4. Als je in 2 dagen reist naar je bestemming: zoek naar hotels waar je je elektrische wagen ‘s nachts kan opladen (vraag zeker na of ze de juiste stekker hebben). Dit scheelt in tijd die je onderweg niet kwijt bent aan een extra laadbeurt.
  5. Elektrisch rijden is relatief slow-travel: je zult regelmatiger en langer op een plaats moeten blijven om te ‘tanken’: plekken met een winkel/restaurant/bezienswaardigheid zijn daarom interessanter. Reken toch op zo’n 45min per snellaadbeurt (+43kW) om tot 85% te geraken. Als je niet wacht tot de batterij bijna leeg is om op te laden, maar dit frequenter doet, kan 20min echter vaak volstaan.
  6. Probeer Duitse snelwegen te vermijden. Doordat ze er vaak erg snel rijden is het onaangenaam en onveilig om daar in eco-stand (96km/u) te rijden. Frankrijk met een max 110km/u is veel aangenamer.
  7. Zie je het rijbereik slinken als sneeuw voor de zon: verwarming/airco uit en trager rijden (eco-stand)! Het rijbereik wordt steeds berekend op je rijstijl. In hoge nood kan je op die manier toch verder geraken dan je misschien dacht. Range anxiety, het bestaat…
Alle foto's van onderweg